FAQ/Help Centrum

Veelgestelde vragen en antwoorden over uw tuinhuis

1. Bestelling en aankoop

1.1. Productinformatie
1.2. Fundering
1.3. Levering en verpakkingsgrootte
1.4. Opslag van houtproducten
1.5. Betaling
1.6. Levering

2. Vragen over de opbouw

Naar de sectie

3. Klacht

3.1 Beschadigde onderdelen
3.2 Ontbrekende onderdelen
3.3 Garantie

1. Bestelling en aankoop

1.1. Productinformatie

Welke accessoires zijn inbegrepen bij het tuinhuis?

De meegeleverde accessoires staan in de bestelling onder "Inbegrepen in het leveringspakket". Deze lijst is te vinden in de beschrijvingstekst van het tuinhuis onder de product foto.

Welke accessoires adviseert Maison et Jardin bij de bouw van een tuinhuis?

  • Wij raden vochtbarrières aan omdat deze voorkomen dat het water van onderaf in het funderingshout terechtkomt. Als deze nat worden, bijvoorbeeld omdat er door een zware regenbui veel water onder het huis op de fundering is gelopen, kan de lucht beter circuleren door de lichte toename van de hoogte die door de vochtschermen wordt veroorzaakt en drogen de funderingshoutblokken sneller. 
  • Als het huis niet met een stormstang wordt geleverd is het ook aan te raden om de planken die in elkaar worden geschoven vast te zetten met een windverankeringsset. 
  • Dakvilt moet altijd op het dak worden aangebracht - ongeacht of u dakspanen wilt kopen of niet.
  • Bij het bestellen van dakshingles kan het nodig zijn om extra rechthoekige shingles erbij te bestellen, afhankelijk van de vorm van het dak en de soort shingles.
  • Regengoten en regentonnen zijn optionele accessoires die u naar eigen smaak en behoefte kunt aanschaffen.
  • Bij het schilderen van het tuinhuis moet u zelf beslissen:
    • Als er een glazuur laag moet aangebracht worden, is één soort glazuur voldoende voor beide noodzakelijke verflagen omdat het glazuur ook werkt als een impregnering van het hout.
    • Als u ervoor kiest om het tuinhuis met een dekkende toplaag te schilderen, zijn er verschillende stappen om dit te doen.
        • Impregnering met PHG- houtverduurzamingsprimer 
        • Grondlaag met PHG-AIDOL isolerende grondlaag 
        • Toplaag met PHG- AIDOL dekkende verf 
    • Voor beide kleurvarianten is het aan te raden om de tand-en-groefverbinding tijdens de montage te impregneren en de planken vervolgens in de vers geverfde toestand in elkaar te plaatsen. Nadat het huis volledig in elkaar is gezet, dient u ook de buitenkant van het huis te bedekken met een impregnatie/verf.

Wordt het huis geleverd in de naturel of geschilderd zoals op de foto?

Het huis wordt geleverd als bouwpakket van onbehandeld hout of, indien gewenst en aangeboden van geïmpregneerd hout. Het huis kan alleen in uitzonderlijke gevallen worden geleverd met een afgewerkte verflaag. Deze optie wordt expliciet vermeld op de homepage.

Moet ik het huis nog schilderen als het af fabriek is geïmpregneerd?

Een fabrieksimpregnering is geen definitieve verflaag. Het hout moet in ieder geval nog steeds worden behandeld met een glazuur of dekkende verflaag.

Kan het huis ook met verf geleverd worden?

Het huis wordt geleverd als bouwpakket van onbehandeld hout of, indien gewenst en aangeschafd geïmpregneerd hout. De gewenste kleur kunt u extra bij bestellen op de artikelpagina onder de accessoires. Het huis kan alleen in uitzonderlijke gevallen worden geleverd met een afgewerkte verflaag. Deze optie wordt expliciet vermeld op de homepage.

Kan ik optionele accessoires nabestellen?

Ja, u kunt achteraf ook accessoires bij bestellen. Heeft u een vraag over een specifiek product, stuur ons dan een bericht via ons contactformulier.

Is het mogelijk om het huis In spiegelbeeld te bouwen?

Ja, een constructie in spiegelbeeld is bij vele modellen mogelijk zonder extra accessoires. Indien dit mogelijk is staat het altijd aangegeven in de artikelomschrijving of stuur ons hiervoor een aanvraag via ons contactformulier. 

Waar moet ik rekening mee houden bij sneeuwbelasting?

Niet elke bouwpakket is geschikt voor elke sneeuwlastgebied. Controleer voor uw aankoop of het product waarin u geïnteresseerd bent geschikt is voor uw regionale sneeuwbelastinggebied.
Platte daken worden niet aanbevolen op grotere hoogtes met veel sneeuwval.

Hoe wordt het ruimtevolume berekend (zonder of incl. dakoverstek)?

Het ruimtevolume wordt berekend aan de hand van de basisafmetingen (buitenwandafmeting) en de bijbehorende hoogte. De buitenzitplaats/terras wordt altijd meegenomen in de berekening. 

1.2. Fundering

Wat is de fundering van het tuinhuis?
Hoe moet de fundering er uitzien? Hoe bouwt u de fundering?

Het tuinhuis wordt zonder fundering geleverd. Het staat alleen op funderingshout. Om deze reden raden wij u aan om voor de bouw een fundering van grind of een bodemplaat te maken. Strookfunderingen zijn slechts bepert bruikbaar, puntfunderingen worden niet aanbevolen. Voor meer informatie kunt u ons tijdschriftartikel lezen: De fundering van het tuinhuis

1.3. Leverings- en verpakkingsafmetingen

Hoe wordt het tuinhuis geleverd?
Hoe groot is de vrachtwagen?
Is de straat van het afleveradres toegestaan voor een 40-tons vrachtwagen?

Het tuinhuis wordt als volledig pakket geleverd - de lengte is afhankelijk van de langste zijwand van het huis. Dit kan variëren in lengte, afhankelijk van het model. Over het algemeen is het 120 centimeter breed en maximaal 100 centimeter hoog. Het pakket wordt geleverd door een 40-tons vrachtwagen met oplegger en aanhanger. Een vorkheftruck wordt gebruikt om de goederen af te laden. De lengte van de vrachtwagen is ongeveer 17 meter. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze leverings- en verzendkosten.

Controleer of de vrachtwagen uw straat in kan rijden. Helaas kunnen wij alleen een gratis levering van de vrachtwagen op het afleveradres garanderen. Voor toegang met vorkheftrucks van meer dan 100 meter moeten we 20 euro per 100 meter in rekening brengen vanwege de toegenomen tijd en verzekeringskosten. U kunt bij het verantwoordelijke wegenbouwbedrijf navragen of uw straat geschikt is voor de vrachtwagen om uw straat in te rijden.

Levert u ook aan een volkstuin of een tuinperceel?

Dat kunnen we niet garanderen. Onze ervaring is dat de toegangswegen en paden van een volkstuin zeer smal zijn. De bodemgesteldheid en de breedte van de paden moeten hiervoor geschikt zijn. Meestal wordt de levering tot aan de stoeprand gedaan. Bij de melding van uw leverdatum kunt u bij de planner van ons expeditiebedrijf aangeven dat er een mogelijk obstakel kan zijn voor de levering. 

Als de levering wordt belemmerd, kunt u als alternatief een geschikt herladingspunt benomen, zoals een lokale handelaar in bouwmaterialen, een boerderij of een grotere parkeerplaats. Het pakket kan dan op een door u georganiseerde aanhangwagen worden geladen, bijvoorbeeld een tandem-auto aanhangwagen of een trekkeraanhangwagen. Let op: de zijflappen moeten worden verwijderd om te kunnen herladen.

1.4. Opslag van houtproducten

Hoe moet ik mijn product opslaan als ik het niet direcht na levering in elkaar zet? 

Aangezien het hout van uw product gevoelig is voor weersinvloeden, is het belangrijk dat u het goed bewaart in de tijd tot aan de installatie. Neem de volgende instructies in acht.
Wij raden u aan uw levering als een gesloten pakket op te slaan.

  • Bewaar de levering buiten, maar niet direct op gras of aarde.
  • Gebruik, indien mogelijk, vierkant hout of andere steunpunten waarop het pakket kan worden geplaatst.
  • Let op duidelijke transportschade of schade aan de verpakkingsfolie en rapporteer dit direct met foto's na de levering aan support_nl@maison-et-jardin.be. Een latere klacht van duidelijke schade is niet mogelijk.
  • Als de verpakkingsfolie van uw product schade vertoont, sluit deze dan af met plakband.
  • Vergeet niet uw levering te controleren op volledigheid voor de montage, want een eventuele latere levering zal enige tijd in beslag nemen.

Waar moet ik op letten als ik mijn product van hout moet verplaatsen?

Het is voor ons niet altijd mogelijk om uw goederen met onze heftrucks naar de montage- of opslaglocatie te vervoeren. In deze gevallen moet u de verpakking openen om het product naar de opslaglocatie te brengen. Gebruik deze maatregel om de kwaliteit en de volledigheid van uw goederen onmiddellijk te controleren. Om dit te doen, vinkt u alle onderdelen aan die u bij de hand had op de gedeeltelijke lijst meegeleverd in de verpakking.
Als u schade of ontbrekende onderdelen contstateert, kunt u deze via het bijgevoegde klachtenformulier en foto's aan ons melden via support_nl@maison-et-jardin.be

Let bij het opslaan op de volgende punten:

  • Zorg voor voldoende steunpunten voor de houten planken (bijvoorbeeld door gebruik te maken van kanthout) en leg het hout niet direct op de grond of in het gazon.
  • Bewaar uw bestelling zodat deze beschermd is tegen regen en ook goed geventileerd is.
  • Indien mogelijk, bindt u uw levering vast in een dekzeil. Gebruik, indien beschikbaar, spanbanden met een passende randbescherming. Dit houdt het hout onder spanning, zodat verdraaiing in het hout kan worden vermeden, wat de montage anders kan belemmeren.

1.5. Betaling

Welke betaalmethoden zijn er beschikbaar?

Informatie hierover kunt u vinden onder betalingswijzen

Wanneer moet ik vooraf betalen?

Bij vooruitbetaling dient uw betaling na acceptatie van de bestelling of uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de bestelling bij ons per bankoverschrijving te zijn ontvangen. Het definitieve bedrag en de bankgegevens vindt u zowel op uw orderbevestiging, die wij u na uw bestelling per e-mail sturen, als op onze betaalmethodenpagina. Belangrijk: De bij de bestelling aangegeven levertijd telt pas vanaf de ontvangst van de betaling op onze rekening.

Wanneer wordt het huis besteld? Na betaling of na bestelling?

De meeste tuinhuizen worden direct na ontvangst van de bestelling besteld. Voor metalen gereedschapshuizen, barbecues, terrasdaken, EPDM-sets, dakgootsets, PHG-verf, broeikassen, saunakachels en toebehoren kunnen wij echter pas bestellen nadat we de betaling van onze fabrikant hebben ontvangen. 

Betaling per creditcard wordt niet geaccepteerd of geweigerd. Wat doe ik verkeerd?

Let op de kredietlimiet van uw creditcard. Als de aankoopprijs (plus andere reeds gedane aankopen) uw kredietlimiet overschrijdt, zal de creditcardmaatschappij de transactie afwijzen. Om dit probleem op te lossen, kunt u contact opnemen met uw creditcard houder.

Kan ik de producten ook ter plaatse kopen en wat moet ik doen als er om contante betaling wordt gevraagd?

Wij verkopen niet ter plaatse en vragen geen contante betaling. Indien u dergelijke eisen of aanbiedingen ontvangt, neem dan onmiddellijk contact op met onze klantendienst.

1.6. Levering

Kan ik een vaste leverdatum krijgen?

Helaas kunnen wij geen vaste levertijden vaststellen omdat de expediteur zijn ritten onafhankelijk van de bestelsituatie plant. Uw leveringsbon zal worden aangemaakt zodra

a) uw goederen op voorraad zijn en

b) de goederen zijn betaald (bijvoorbeeld door middel van vooruitbetaling of PayPal).

Afhankelijk van de bestelsituatie heeft onze expediteur ongeveer 2 tot 3 weken nodig voor de afhandeling van de bestelling. U ontvangt van onze contractuele expediteur een duidelijke vermelding over de verwachte leveringsdatum.

Kan ik de levering op vrijdagmiddag of op een zaterdag krijgen?

Vanwege het rijverbod voor vrachtwagen in het weekend en op feestdagen (deels ook tijdens de zomervakantie), is levering helaas alleen mogelijk van maandag tot en met vrijdag. De exacte levering is afhankelijk van de routeplanning en het aantal leveringen in uw postcodegebied. U ontvangt een duidelijke vermelding over de leverdatum van onze contractvervoerder.

2. Vragen over de opbouw

Zijn er exacte montage-instructies?

Voor alle producten zijn type-specifieke constructie tekeningen en algemene instructies beschikbaar.

Waar beginnen?

Wij raden u aan, onze hulpartikels in onze raadgever te bekijken:

Waarom staan er geen stickers op de borden?

Helaas wordt de nummering van de planken slechts door enkele fabrikanten gedaan.

3. Klacht

Wij hopen dat u veel plezier beleeft aan ons product. Mocht u echter ooit een klacht hebben, dan staan wij natuurlijk tot uw beschikking.

3.1. Beschadigde onderdelen

Wat moet ik doen bij een klacht of beschadigde onderdelen?

Neem contact met ons op via ons contactformulier voor klachten.

Wij hebben het ingevuld formulier nodig, foto's van de beschadigde onderdelen, de stuklijst waarop u de defecte of ontbrekende onderdelen heeft gemarkeerd en het handgeschreven nummer op de verpakkingsfolie of het bijgevoegde montageschema. Wij verzoeken u vriendelijk deze informatie via onze homepage te uploaden. Wij zullen dan zo snel mogelijk proberen te helpen. 

3.2. Ontbrekende onderdelen

Bij mijn levering ontbreken onderdelen voor de bouw van het tuinhuis.

Neem contact met ons op via ons contactformulier voor klachten.

Wij vragen u het ingevulde formulier, de stuklijst waarop u de ontbrekende onderdelen heeft gemarkeerd en het handgeschreven nummer op de verpakkingsfolie of het bijgevoegde montageschema naar ons op te sturen. Wij zullen u dan zo snel mogelijk met een oplossing proberen tegemoet te komen.

3.3. Garantie

Ik wil graag aanspraak maken op de garantie van Maison et Jardin. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op via ons contactformulier voor klachten.

Selecteer uw land en taal:

We hebben gemerkt dat u uit een ander land komt. Wilt u van shop veranderen? Wij zijn blij om u in vele landen Maison & Jardin producten te kunnen aanbieden. Beschikbaarheid, prijs en verzendingsopties zijn verschillend. Helaas kunnen wij geen internationale verzending bieden.

Opmerking

Deze categorie is niet beschikbaar in dit land.

Dit artikel is niet verkrijgbaar in dit land.

Wanneer u de pagina verlaat, worden het winkelmandje en het notitieblok gewist

Wanneer u de pagina verlaat, wordt het veld met notities gewist..

Wil je nog steeds doorgaan?